الزائرين

free counters

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، أكتوبر 03، 2012

Ashraf Ghoniem


Ashraf Ghoniem


شعور سخيف
إنك تحس بإن وطنك
شيء ضعيف
صوتك ضعيف
رأيك ضعيف
إنك تبيع قلبك وجسمك
وانك تبيع قلمك واسمك
ما يجيبوش حق الرغيف

سألوا جحا عن سر ضحكه
قال لك أصل اتنين وشبكوا
اللي كان من تحت ميت
واللي كان من فوق كفيف
دا شعور سخيف

وشعور سخيف إنك تكون رمز الشحاتة
تبني مبنى للشحاتة
تعمل وزارة للشحاتة
يا ساقية دوري عدي فوقي ودوسي
نصبوا عليا وشحتوني فلوسي
ربطوني فيكي حتى ما اتغميت
هم اللي فرحوا وحدي أنا اتغميت
أنا اللي صاحب البيت
عايش بدون لازمة
ولما مرة شكيت ادوني بالجزمة

مش لاقي تطفح اديك
هاتوا لنا وجيبوا لنا ودونا وادونا
حنجيب منين نديك
مش لاقي تطفح اديك
طافح يا بلدي غدايا ولوعتي غدايا
وآدي الأحبة التقوا واتجمعوا عدايا
أنا اللي زارعك دهب
بتأكليني سباخ
ما ان كان دا تقل ودلع
بزيادة دلعك باخ

لا شفت فيكي هنا ولا شفت فيكي ترف
كل اللي فيكي قرف
كرامتنا متهانة.. واللقمة بإهانة
بتخلفينا ليه لما انتي كارهانا

يعني ايه تبقى انتي هبة النيل يا بوبة
وكل يوم الميه تقطع
يعني ايه لما اشتكي غلو الفاتورة
يقولوا تشكي.. بس تدفع

لما قش الرز سلوى بتتحرق
واما نفط الأمة ثروة بتتسرق
واما جلادك على اولادك بيبطش
واما علمك ما يلاقيش ياكل فيطفش

يعني إيه نرفع إيدينا بالسلام لاجل الغزاة
ويعني إيه لما ابقى ماشي ف حالي اتشد اشتباه
يعني إيه لما اتحبس أربع سنين حبس احتياطي
حبس اعتباطي
يعني إيه مش حاسة بالعمر وغلاوته

بتصبي مر العمر ليه
دا انا كنت حاوهب لك حلاوته
أنا عمري ما اتأمرت ولا حطيت شروطي
ومكان ما ترسى مركبك ببني شطوطي
أنا كنت جيشك لما مماليكك باعوكي
وكنت يوسف لما عشتي سنين عجاف
وضلوعي دي اللي في معركة قادش حموكي
وشفايفي دي اللي ما بطلتش في يوم هتاف
أنا كل شبر في أرضك اتمرمرغت فيه
وكل يوم عشتيه أنا اتعزبت بيه
بتكرهيني عيونك السودا وأيامي اللي فاتت
ما انتيش حبيبتي من النهاردة حبيبتي ماتت

مع صوت أدانك جرس في الشدة صاحيين لك
من ايمته كانوا الحرس هم اللي باقيين لك
بعتيني على شانهم وعنيكي معصوبة
يا هل ترى خاينة والا زيي مغصوبة

كل الكلام اتقال والشعر بقي ماسخ
والصبر علو جبال والظلم شيء راسخ
وطن وغرقان في النطاعة
كل شيء ريحته نطاعة

علمونا بالعصاية ورضعونا الخوف رضاعة
علمونا في المدارس يعني إيه كلمة قيام
قيام..
علمونا نخاف من الناظر فيتمنع الكلام
علمونا ازاي نخاف وازاي نكش
بس نسيوا يعلمونا الاحترام
فما تزعلوش لما ابقى مش بسمع كلامكم
وما تزعلوش.......

مستني ايه من طفل ربوه بالزعاق
غير المشاكل والخناق
كل اللي بيقول لك بحبك دول نفاق
أنا لما قلت لك بحبك كان نفاق
الحب يعني اتنين بيدوا
مش إيد بتبني وستمية تيت تيت يهدوا

الحب حالة.. الحب مش شعر وقوالة
الحب يعني براح في قلب العاشقين للمعشوقين
يعني الغلابة يناموا في الليل دفيانين
الحب يعني جواب لكل المسجونين
هم ليه بقوا مسجونين

يعني أعيش علشان هدف على شان رسالة
يعني أحس بقيمتي فيكي إني مش عايش عوالة
يعني لما اعرق تكافئيني بعدالة

الحب حالة.. الحب مش شعر وقوالة
الحب حاجة ما تتوجدش وسط ناس
بتجيب غداها من صناديق الزبالة
الحب جواكي.. استحالة
أ

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

الصحف العربيه

راديو القران

المجد للقرأن